Pij wodę i chudnij

Złoty środek na nadwagę tanio sprzedam! Otóż wystarczy pić wodę, żeby chudnąć!

Zabawy z wodą /z: flickr (wester, CC)
Zabawy z wodą /źródło: flickr (wester, CC)

Niestety, rzeczywistość aż taka różowa nie jest. Nikt jeszcze nie zrzucił zbędnych kilogramów od samego picia wody – inaczej wszyscy wyglądalibyśmy jak Claudia Schiffer! Jednak picie wody, jeśli stosowane jest jako dodatek do diety niskokalorycznej, może wspomóc nasze starania o utratę kilku centymetrów w pasie.

Grupa badaczy w Virginii pod kierownictwem Davida i Brandy Davy opublikowała właśnie w piśmie Obesity wyniki swoich badań nad wpływem picia wody na przyswajanie energii (ang. energy intake) z pożywienia. Badanie przeprowadzone było na dorosłych (ważny punkt, o tym za moment) w wieku od 55 do 75 lat, z nadwagą, bądź otyłych (BMI między 25 a 40). Wszyscy badani poddani byli diecie niskokalorycznej przez okres 12 tygodni. Jednak połowa z nich poproszona została o picie po pół litra wody na pół godziny przed każdym z trzech głównych posiłków.

Otóż co się okazało? Po 12 tygodniach takiej diety grupa kontrolna – nie pijąca wody przed posiłkami – straciła średnio 3,5 kg, podczas gdy badani z grupy pijącej wodę tracili po średnio 2 kilogramy więcej!

Wyjaśnienie na chłopski rozum byłoby takie: woda zajmuje miejsce w żołądku, więc jesteśmy w trakcie posiłku mniej głodni i mniej przez to jemy. Jak twierdzi grupa państwa Davy, dokładny mechanizm tego zjawiska nie jest jednak znany, wiemy jedynie, że picie wody przed, ale także i w trakcie posiłku, zmniejsza apetyt, a przez to prowadzi do utraty wagi. Mniejszy apetyt automatycznie oznacza mniej przyswojonej (lub jak wolicie, skonsumowanej) energii. W dodatku picie do posiłków wody oznacza zazwyczaj zastąpienie nią innych, często wysokokalorycznych napojów (jak np. słodkie napoje gazowane w styli coli). Ostatnia proponowana przez badaczy przyczyna jest czysto psychologiczna. Twierdzą oni, że ponieważ badani musieli się znacznie bardziej kontrolować – tzn. pamiętać o piciu wody w określonych porach i ilości – kontrolowali też znacznie bardziej samo przestrzeganie diety i pomiary wagi. Być może sam widok ubywających na skali kilogramów miał działanie motywujące.

Badacze z Virginii podkreślają jednak dwie rzeczy. Po pierwsze, próba badanych nie była imponująca (do ostatecznej analizy wyników zakwalifowano po ok. 20 osób z każdej z grup). I chociaż wyniki pokazują pewną tendencję, aby je potwierdzić i uwiarygodnić należy przeprowadzić badania na znacznie większej ilości osób. Po drugie – ten efekt mniejszego/gorszego przyswajania energii, gdy dieta połączona jest z piciem wody, jest obserwowany tylko u ludzi starszych. Jeśli więc macie 30 lat i walczycie z nadwagą: nie da rady, nie wystarczy katować się sałatą, trzeba jeszcze iść na spacer, rower lub basen!

„Water Consumption Increases Weight Loss During a Hypocaloric Diet Intervention in Middle-aged and Older Adults”, Elizabeth A. Dennis, Ana Laura Dengo, Dana L. Comber, Kyle D. Flack, Jyoti Savla, Kevin P. Davy and Brenda M. Davy, Obesity (adv. publ. online); DOI: 10.1038/oby.2009.235 (6 Aug 2009)

1 Comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s