Rafała wypiski z prasy

A w tym tygodniu przeczytacie o tym, jak nagroda Nobla, która po raz pierwszy trafiła aż do czterech pań w jednym roku, wpływa na to postrzeganie pań w nauce przez społeczeństwo; o tym, jak efektywny jest tzw. brand-placement; a na koniec perełka: o znaczeniu seksu oralnego w świecie zwierząt.

1. W najnowszym Science wywiad-rzeka z laureatkami tegorocznych Nobli. Odkąd przyznawane są te nagrody (czyli od blisko 110 lat) nigdy nie zdarzyło się, aby nagroda trafiła do więcej niż jednej pani w ciągu roku (w kategoriach naukowych) – oto kolejny przykład dyskryminacji płci… W tym roku celebrowaliśmy aż cztery panie: Elizabeth Blackburn oraz Carol Greider otrzymały nagrodę w dziedzinie fizjologii i medycyny, Ada Yonath – w dziedzinie chemii, zaś Elinor Ostrom (jedyna pani, o której nie pisałem na blogu) – w dziedzinie ekonomii. Dołączyły w ten sposób do liczącego na dzień dzisiejszy 17 osób grona laureatek nagrody Nobla. Dwoje dziennikarzy z tygodnika Science przepytało laureatki, jak to jest dostać nagrodę Nobla, jak to wpływa na ich kariery, ale także czy ciężko jest być kobietą-naukowcem i jak zmienia się postrzeganie pań w nauce właśnie dzięki takim wydarzeniom, jak przyznanie nagrody Nobla.

„2009 Nobels: Break or Breakthrough for Women?”, Jeff Mervis, Kate Trevis, Science 326(5953): 656-8; DOI: 10.1126/science.326_656 (30 Oct 2009)

2. Dwóch specjalistów w zakresie mediów i psychologii zmierzyło się dwa lata temu z mitem tzw. brand-placement, czyli coraz częstszego zjawiska używania produktów sponsora w filmie w rzucający się w oczy sposób. Klasycznym przykładem jest James Bond jeżdżący zawsze Aston Martinem i noszący zegarki firmy Omega. Ale oczywiście brand-placement (czy też product-placement) może być znacznie subtelniejszy, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z markami, które nie mogą się obnosić aż tak majestatycznie ze swoją obecnością w filmie. Badacze twierdzą, że taka strategia jest skuteczna, ja osobiście – będąc w środku lektury Buyology Martina Londstroma – śmiem mieć inne zdanie. Ale lektura pracy ciekawa, nawet jeśli tylko żeby zobaczyć, w jaki sposób brand-placement może być wykonywany. A być przekonają Was ich wyniki…

„The Effectiveness of Brand Placements in the Movies: Levels of Placements, Explicit and Implicit Memory, and Brand-Choice Behavior”, Moonhee  Yang & David R.  Roskos-Ewoldsen, Journal of Communication 57(3): 469-89 (13 Aug 2007)

3. PLoS ONE publikuje właśnie pracę, która aż się prosi o jakiś dobry komiksowy żart. Niestety artysta ze mnie żaden, więc tylko powiem, o co chodzi. Otóż grupa badaczy z Chin i Wielkiej Brytanii sprawdziła, jak seks oralny wpływa na długość erekcji u nietoperzy. A jest to kwestia dość niezwykła, ponieważ bardzo niewiele zwierząt – poza ludźmi oczywiście – uprawia seks oralny. Zdarza się to u szympansów bonobo, ale w ich przypadku jest to raczej rodzaj zabawy między młodocianymi samcami. Okazuje się jednak, że u pewnego gatunku nietoperza – Cynopterus sphinxfellatio jest zjawiskiem powszechnym, zwłaszcza w czasie stosunku. W dodatku okazuje się, że po pierwsze kopulacja poprzedzona przez seks oralny trwa średnio znacznie dłużej niż stosunek, któremu seks oralny nie towarzyszył w ogóle, a po drugie długość stosunku zależy od czasu poświęconego przez partnerkę na lizanie członka partnera (im dłużej, tym najwyraźniej lepiej). Autorzy pracy, poza suchą obserwacją tego faktu, podają też cztery możliwe hipotezy wyjaśniające, dlaczego takie zachowanie mogło wyewoluować u tego gatunku.

„Fellatio by Fruit Bats Prolongs Copulation Time”, Min Tan, Gareth Jones, Guangjian Zhu, Jianping Ye, Tiyu Hong, Shanyi Zhou, Shuyi Zhang, Libiao Zhang, PLoS ONE 4(10) :e7595;  DOI: 10.1371/journal.pone.0007595 (28 Oct 2009)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s